Home: Video en Audio: Biografie: LP's: CD's: Hitlijst: Links: Midi: Songteksten:

De crash.

jrcrash.gif - 122.4 K


    Deze foto toont reddingswerkers op zondag 2 augustus 1964 die de wrakstukken inspecteren van een vliegtuig dat werd bestuurd door Jim Reeves, dat verongelukte in een dichtbebost gebied om ongeveer 5 uur vrijdagmiddag, zo'n 5 mijl (8 km) van de luchthaven van Nashville, tijdens een zeer zware onweersbui. De ongeluksplek lag ongeveer 30 meter achter een huis vlakbij verkeersweg 31, in het chique Brentwood gebied, minder dan een mijl verwijderd van waar Grand Ole Opry zanger Marty Robbins woonde. De bewoners van dat huis waren niet thuis om die tijd. Robbins echter was buiten en hoorde de motor wegsputteren en toen een doffe plof. In 1980 vertelde hij me in een interview dat hij naar buiten was gegaan met zeep in zijn haar, om zijn haar in de regen schoon te spoelen. Hij hoorde een vliegtuig boven zijn hoofd en dacht: "Tsjonge, die kerel doet gewaagd door in deze storm te vliegen".
    Verkeerspolitieman John Kane werd geciteerd door associated Press (een persbureau). Naar zijn zeggen was het wrak, dat gedeeltelijk om een boomstam was geslagen . "een grote bende Het zag eruit alsof iemand daar naar toe was gegaan om puin en afval te storten". De motor van het vliegtuig zat 6 voet (1.80 m) onder de grond en het lichaam van Reeves' roadmanager, Dean Manual, was nog in het vliegtuig. Reeves echter was 10 meter uit het wrak geslagen. Zanger Eddy Arnold identificeerde het lichaam.
    De autoriteiten zeiden dat de éénmotorige vierpersoons Beachcraft waarschijnlijk de bomen onder een steile hoek hebben geraakt en dat zwaar gebladerte het wrak gedurende twee dagen verborgen heeft gehouden. Meer dan 700 zoekers, inclusief mensen van de Nationale Garde, hebben naar het wrak gezocht voordat het werd gelokaliseerd op zondagmiddag.
    Op een gegeven moment was Reeves zo dicht bij de luchthaven, dat hij zelfs de landingsbaan in zicht had en aan de laatste landinghandelingen kon gaan beginnen. Maar toen berichte hij de luchthaven van Nashville dat hij in een zware regenbui was terecht gekomen. De controletoren stelde hem voor om te stijgen naar 1300 voet (350 m) om het slechte weer te vermijden en aangenomen wordt dat Jim had besloten om zijn landing af te breken en rond te vliegen. Hij verloor daarna waarschijnlijk visueel contact met de grond. Diverse ooggetuigen, bij geruchten, zagen een klein vliegtuigje cirkelen en zo laag over de heuvels vliegen, dat ze de piloot uit zijn raam konden zien kijken naar de weg beneden.
    Toen de controletoren even later controleerde met de vraag of de regen voorbij was, was alles waartoe Reeves in staat was om te antwoorden. "Nega---". Hij had geprobeerd te zeggen "negative", maar zijn boodschap werd midden in de zin afgebroken. Het vliegtuig verdween van het radarscherm.
    Het daaropvolgende onderzoek door de Federal Avietion Autority (de Amerikaanse Rijksluchtvaartdienst) stelde vast dat Reeves niet in een gebied waar instrumentvliegregels gelden had mogen binnengaan, aangezien hij alleen volgens Visual Flight Rules mocht vliegen (vliegen volgens zichtvliegregels). Dit was precies de zelfde fout die Randy Hughes had gemaakt toen hij het vliegtuig van Patsy Cline bestuurde nauwelijks een jaar daarvoor. Leon Jackson herinnert zich dat Jim heeft gezegd dat hij nooit dezelfde fout zou maken.
    Het is ook mogelijk dat Jim Reeves duizelingen ervoer, het geen normaal is voor piloten als ze in feite het vliegtuig omdraaien zonder het te realiseren en onderste boven vliegen in de wolken. Het gevolg daarvan, toen hij de stuurknuppel naar zich toe trok om te stijgen volgens de instructies van de toren van Nashville, was dat in feite het vliegtuig in een steile duikvlucht zette waar het niet meer uit kon komen. Ralph Emory schrijft in zijn boek dat de onderzoekers van het ongeluk hebben vastgesteld dat de propeller nog draaide op het moment van neerstorten en het lichaam van Reeves daarom ernstig aan stukken gescheurd was.
    Mary vertelde me dat ze op de middag van de tragedie naar huis reed vanaf de golfbaan rond 5 uur s'middags en stopte voor een rood verkeerslicht. Zonder het te realiseren was ze op dat moment slechts op korte afstand van waar het vliegtuig van waar het vliegtuig van haar man boven aan het rondcirkelen was. Ze zei dat het de ergste onweer en regenstorm was, waar ze ooit in had gezeten en daarom later bedacht dat ze kon begrijpen hoe moeilijk een vliegtuig het zou kunnen hebben om daar door te vliegen.
    We zullen echter nooit weten wat zich precies heeft afgespeeld aan boord van het vliegtuig. Bij zijn vrienden stond Jim bekend als een zeer voorzichtig piloot, zoals hij consciëntieus was in alle dingen. Zij die hem zeer nabij stonden vroegen zich af: Was zijn vriend Dean Manuel in paniek geraakt en had hij de besturing uit Jim's handen gegrist? Was het vliegtuig getroffen door een bliksemstraal? Had Jim een hartaanval gekregen? Deze vragen zullen nooit worden beantwoord. Hij had de wereld rond gereisd voor diverse gelegenheden en honderdduizenden mijlen afgelegd om zijn fans te plezieren. Hoe ironisch is het dan dat hij zo dicht bij huis zou sterven......(door Larry Jordan).


    "Waarom geeft God ons zonneschijn
    En laat het s'avonds weer weggaan?
    Waarom geeft Hij ons rozen
    die maar één dag in bloei staan"
    -Jim Reeves-

    Home: Video en Audio: Biografie: LP's: CD's: Hitlijst: Links: Midi: Songteksten:

    Vertaald naar het Nederlands door Ignas Valkenet.
     © Copyright 1997 - 2009 by  Tom Orie